• Sponsorcontract wordt getekend met De Keyzer Zekerheid

    In een lange zoektocht naar een hoofdsponsor voor Z.K.V. De Meervogels is de actieve sponsorcommissie er in geslaagd een sponsorcontract binnen te halen voor een periode van 3 ½ jaar met De Keyzer Zekerheid.

    Om meer over de achtergrond van onze hoofdsponsor - tot medio 2019 - te weten te komen schoof ik aan bij de ondertekening op 2 februari in de bestuurskamer en vroeg ik Willem de Keijzer een aantal vragen te beantwoorden. In het bijzijn van Joep Buitink (voorzitter), Feike Hoekema (bestuurslid en werkzaam bij De Keyzer) en Fabiola Plugge (huisfotograaf) ontspon zich een ontspannen huiskamergesprek.

     

    1. Wie is Willem de Keijzer?

    OndertekeningSponsorDeKeyzerWillem de Keijzer is vader van 3 kinderen in de leeftijdscategorie van 9 tot en met 13. Zelf coach van de hockeyende heren van Breda A1. Zijn echtgenote speelt hockey op zondag, de kinderen hockeyen, wielrennen en voetballen dus een druk sportief gezinsleven. Het coachen van de A1 was niet de bedoeling maar door het overlijden van de oorspronkelijke trainer heeft Willem de handschoen opgepakt.

    Zelf is Willem meer dan ingeburgerd in de hockeysport omdat hij 16 jaar op topniveau de sport heeft beoefend en het daarmee tot het Nederlands jeugdteam heeft gebracht.

    Ook de eerlijkheid van Willem qua korfbal komt gelijk naar boven omdat “ik nog nooit van mijn leven een korfbalwedstrijd live heb gezien”.

     

    1. Keijzer of Keyzer

    De oplettende lezer heeft gezien dat Willem de Keijzer met ‘eij’ is en de Keyzer Zekerheid de naam van de hoofdsponsor is, dus met een ‘ey’.

    Willem vertelt over dit verschil “Een oom van mij, zijnde een oud hockey international Arie de Keijzer, deed mee aan de Olympische Spelen van in 1964 en 1968. Internationaal is de combinatie ‘eij’ onbekend en niet uit te spreken. Arie werd daarom De Keyzer genoemd

    (met ‘ey’). Met die naam kwam hij terug in 1968 bij zijn vader, mijn grootvader. Deze laatste vond de naam een prima oplossing; én internationaal én het scheelde destijds een letter aan de gevel”. Vanaf dat moment is de familienaam De Keijzer en de bedrijfsnaam De Keyzer.

     

    1. De Keyzer staat voor een betrouwbaar, betrokken en eigenzinnig bedrijf. Waar bestaat die eigenzinnigheid uit?

    Willem reageert rap van tong “Een hockeyfamilie die zich inlaat met korfbal, hoe eigenzinnig wil je zijn”. Ook voor wat betreft De Keyzer Zekerheid, sinds 1959 een familiebedrijf met het hoofdkantoor in Breda, en verder met vestigingen in Amsterdam, Rotterdam en Venlo. Per 1 april 2015 ook in Leiden onder de naam De Keyzer Zekerheid. Duidelijk is, is dat het geen traditioneel verzekeringsbedrijf is.

    “Naast het reguliere verzekeringswerk, willen wij graag doelgroepen bereiken waar andere concerns hun handen niet aan willen branden”. Op de vraag om voorbeelden hiervan geeft Willem aan  “het verzekerden van de bezorgbrommers. Door de invoer van een goede bonusschaderegeling bij een dergelijke verzekering werd de trend gebroken om voor deze haast onmogelijk te verzekeren risico’s, toch een passende dekking te verzorgen. Daar zijn wij mede verantwoordelijk voor”.

    Of er nog andere voorbeelden zijn? “Nou wat dacht je van privéduikboten en de ballonvaart”. Dat dit laatste meer dan de gebruikelijke aandacht geniet blijkt wel dat De Keyzer zijn eigen luchtballon heeft.

     

    1. Waarom een korfbalvereniging sponsoren en waarom direct 3,5 jaar?

    In dit geval wordt er direct gewezen naar Feike Hoekema. “Feike heeft mij door zijn passie voor de vereniging enthousiast genoeg gemaakt om dit avontuur aan te gaan”, zo verteld Willem.

    Het is leuk dat iemand gepassioneerd is maar dat kan niet de enige reden zijn toch?.

    “Uiteraard heeft dit ook een andere reden. Het is het goed om een vereniging te helpen met het financiële plaatje voor de komende jaren omdat je ook vooruit wil plannen en wij willen de naamsbekendheid van De Keyzer Zekerheid in de Randstad verhogen dus dan is dit een win-win situatie”.

    Betreffende de periode van 3,5 jaar reageert Feike als volgt: “Sowieso omdat het halverwege het korfbaljaar is en bij de sponsorcommissie is het gebruikelijk om een verbintenis van minimaal 3 jaar aan te gaan dus dan kom je logischerwijs op 3,5 jaar uit”. Geen speld tussen te krijgen.

     

    1. Waar bestaat de sponsoring uit?

    Allereerst goed om te weten dat De Keyzer al een reclamebord heeft bij De Meervogels en dat De Keyzer sponsor was van de kleurwedstrijd tijdens de Kangoeroedag.

    Willem vertelt: “De sponsoring bestaat uit de volledige aankleding van de selectie met de bijbehorende wedstrijdshirts, inschietshirts, trainingspakken en tassen voor de spelers en staf”. Of het hier nog bij blijft, nou nee….. “Wij gaan nog 2 extra reclameborden sponsoren en zijn ook de komende jaren de hoofdsponsor van de Driekamp” Deze is dit jaar op 16 augustus met Die Haghe en HKV Ons Eibernest (red).

     

    1. Zijn er nog ontbindende voorwaarden in het contract opgenomen?

    Kort en duidelijk is het antwoord op deze vraag “NEE”. Voordat ik echter verder ging met de volgende vraag geven Feike en Willem tegelijkertijd aan dat er wel degelijk een prestatiebonus in het contract staat. “Deze is geldig voor Meervogels 1 en treed in werking als het vlaggenschip promoveert….maar ook als het degradeert”.

     

    1. De Keyzer met een logo van een pinguïn, ligt voor de hand maar legt uit?

    Dit blijkt een doordacht reclameplan te zijn. Willem vertelt dat “we voorheen een D met een K in elkaar hadden met een groene kleur, weinig opvallend moet ik zeggen maar lag zeker qua kleur nogal zwaar op de maag. Iets anders en dan ga je kijken wat meer toegankelijk is voor bedrijven maar zeker ook voor particulieren. De blauwe kleur komt dan marketingtechnisch beter uit en bij het zien van een pinguïn in al zijn onschuld en waggelend bestaan komt er toch een glimlach op ieders gezicht”. Willem refereert vervolgens nog naar de film March of the Penquins uit 2005 waarin inderdaad dit beeld ontstaat van dit magnifieke dier.

     

    1. Nog een laatste boodschap dan?

     Omdat de magen vroegen om voedsel ronden we langzaam het gesprek af maar niet voordat ik nog vraag om een laatste boodschap van onze nieuwe hoofdsponsor. “Ik vind dat iedere sport of het nu topsport of breedtesport is, met passie beoefend moet worden. Heb je dat niet dan moet je er direct mee stoppen en dat verwacht ik ook aan te treffen als ik een wedstrijd kom bezoeken”.

     

    1. Slotwoord

    Ergens in het gesprek hoopte ik nog een hint te ontdekken waardoor de link van De Keyzer en korfbal naar voren zou komen en ik werd, al was het bij het scheiden van de markt, niet teleurgesteld.

    Willem geeft aan dat hij weliswaar nog nooit een korfbalwedstrijd live had gezien maar “dat mijn opa en oma vroeger in 1 korfbalteam hebben gezeten in Zevenbergen (ZKV)”.

    Met de stichtelijke woorden dat de cirkel dan voor De Keyzer rond is wordt afscheid genomen van Willem en hopen wij hem binnenkort te mogen begroeten in de zaal of op het veld om een wedstrijd te bekijken van één van onze selectie en/of breedtesportteams.

    Joep heeft zich tijdens het gesprek vooral glunderend rustig gehouden en sprak zijn volledige vertrouwen uit in het contract en de wijze waarop Feike het sponsorcontract namens de Meervogels heeft rond gekregen.

    Zijn drieluik vlak voor het eindigende voorzitterschap is ook bijna klaar. Financieel gezond, accommodatie op orde en korfbaltechnisch een volwaardige korfbalvereniging is met

    De Keyzer Zekerheid een stuk dichterbij gekomen.

    Meervogels en Pinguïns …het dierenrijk is er weer een prachtige combinatie rijker door.

     

    Eric Plugge